Thursday, September 08, 2005

AN EVENING IN ZOO NEGARA... HEHEH!

PEGI zoo? Entah kenapa orang KL ni skeptikal sangat kalau kita cakap nak pegi zoo di era millennium dan glokal ni. Kononnya zoo tempat tak happening dan kekampungan. Hmm... entah le, tapi aku suka pegi zoo!

So, masa weekend terakhir cuti sekolah hari tu aku bawak le orang rumah ngan anak dara aku pegi tempat binatang yang terletak betul-betul kat sebelah Kompleks Finas dan Kampung Kemensah, Hulu Klang tu. Walaupun ramai yang rasa kelakar bila cakap nak pegi zoo, tapi aku tengok zoo penuh sesak jugak. Jenuh jugak le nak cari parking.

Orang rumah aku cakap dia last pegi zoo masa dia Form 5 (sekarang umur dia dah 28 tahun). Aku dah pegi last year sebab buat story untuk Zoo Malam. Pada aku zoo malam lagi best sebab binatang lebih aktif waktu malam. So, macam-macam aktiviti kita boleh tengok!

Kitorang tak naik tren pun kat dalam tu, jalan kaki je. Anak aku cukup suka dengan burung Flamengo yang dipanggilnya 'Kakai' (apa benda aku pun tak tau le), harimau (dia bunyikan meow meow sebab ingatkan kucing), unta dan cimpanzee. Dia sikit pun tak takut! Ada sorang budak kecik tu aku tengok meraung-raung bila bapaknya nak bawak dekat pada unta. Anak aku cool je... "Kakai, kakai," tu je la yang disebutnya.

Sebenarnya kitorang tak sempat round habis pasal hari nak hujan. So, terpaksa balik cepat takut kain yang dijemur tak sempat angkat! Heh heh heh...

Apapun pada aku Zoo Negara tetap ada kelebihannya. Mungkin ada sesetengah binatang tu kurus, poyo dan cam hampeh je, tapi sekurang-kurangnya aku terhibur dengan melihat binatang.

Aku suka tengok hippo... tapi tak sempat lak! Masa cover untuk zoo malam dulu sempat la bagi hippo tu makan ubi keledek. Mak datuk! Punya la besor dia nganga!!

Layan la gambar kat bawah ni...


Binatang favourite aku. Nampak ganas, brutal dan seperti tak berperikebinatangan! (Betul ke?). Err... badak sumbu ni nenek moyang dia bukan dinosaur Triceratops tu ke?



SAVANA WALK... Cantik scenery ni. Macam betul-betul kat Afrika je. Macam tak caya kat sebelah pagar tu ialah Kampung Kemensah, Hulu Klang dan ada banyak rumah orang! Heheh...



Kelakar Orang Utan ni! Aku ambik gambar dibantainya tutup muka! Muka poyo je siap kunyah plastik. Hissh! Sapa la yang humban plastik kat dalam kandang dia tu...



Ni antara dua daripada tiga ekor gajah kat zoo tu. Aku tak sure yang mana satu nama Siti (apa la relevannya diorang taruh nama ni?), tapi diorang memang lahir kat zoo ni. Mamat India yang kat belakang tu trainer gajah tu. Dah lebih 30 tahun beb buat kerja ni! Dia panggil gajah tu macam panggil kucing je. Suruh makan diorang makan, suruh mandi diorang mandi, suruh duduk diorang duduk.

7 comments:

Azyze said...

helo ara.

kawasan unta yang disponsor Arab Malaysian ada lagi tak?
kitorang punya la bantai gelak masa tengok stall unta2 tu, siap berkipas!

bukan ke unta tu asalnya dr padang pasir? wah, datang malaysia demand2 pulak, nak kipas segala...

(to think of it, mat2 arab pun sama je, baru naik lrt dah komplen panas..)

hihihi...

N a d i a said...

orang utan tu kan main lagi kontrolnye. dari jauh siap lambai2 suruh dtg dekat dia, alih2 bile nak tangkap gambo, ngengade tutup muka pulak..cesh!!..

N a d i a said...

btw, encik ahmad...taruk le nama betui awak @ nama glamer kat blog awak ni..silap2 kang ada yg panggey awak 'payung' plak..heheheh...mende la lu!

Yatt said...

azyze...

Unta tu ada lagi aaa! Ade 3 ekor rasenye. Time gua pegi tengok unta tu ari tu, dibantainye kencing depan gua! Cisss

Bukan Sepet said...

En. Payung,

(heh heh.. Thanks Nadia 4 giving me the idea..)

again.. er En. Payung (waakkakaka.... Sakit perut wa...ehhh.. gua pun tak rauk nama betul kat blog gua lah..-- kantui.)

Gajah tu tak silap gua dulu ada 3. Triang Sibol and Siti. Mana 1 lagi?

ehhhh... Zoo tuuu... tempat jatuh lagi di kenang... inikan tempat gajah berak dan anak aku tengok... isssyyyy...

eh eh. Gua pun sokong selangor ler brader. Tapi bukan ler die hard fan. Perak dah keluar ni.. amacam?

Sokong perlis ke final nanti? Sokong gua ler beb. Sokong selangor.

N a d i a said...

GO PERLIS!!!

...*terpaksa nih!*...uhuk..uhukkk...takpe...sabtu ni piala FA perak punye!!..'igauan' deena jadik petanda, kan, payungku? (payungku?..hahahahaha....)

Yatt said...

Kekekeke... hampeh lu sepet! Payung pun payung lah! Janji rock!!

Gajah tu mmg ada 3 ekoq. Lagi sekor tu tak nak enter frame, dia buat hal sendiri.

Ciss... Mat Sepet ni penyokong selangor rupanya... Cis Cis.. Anyway congrats la masuk dua2 final...

errr... gua sokong Perlis la. Heheh...

Hah... sabtu ni final FA. Dah tentu le gua sokong Perak! Ate, lahir kat Perak, membesor kat perak, sekolah kat perak, dapat awek dulu pun org perak, bini org perak... mak datuk semuanya perak!!

Cuma belajor part tinggi kat selangor dan skang pun dok kat selangor... heheh... opis je kat KL..