Saturday, October 15, 2005

ROCK NEVER DIE!!

ENTAH kenapa, muzik rock dah jadi santapan jiwa aku sejak sekolah rendah lagi. Apa yang bestnya rock ni? Kenapa aku tak minat artis macam Ramlah Ram, Othman Hamzah, Siti Fairuz, Nassier Wahab atau Dhalan Zainuddin? Lagu diorang ok apa? Tapi muzik bising tu jugak yang aku hadap.

Pada aku rock tu cool. Baik dari segi arrangement muzik, lirik, attitude dan fesyen. Heheh… lu orang pun tau macamana stail rockers dulu kan? Lagipun mungkin aku cuba nak lari daripada norma famili aku. Ye la, aku sorang je minat rock! Kakak-kakak dan abang aku bukannya minat rock! Masa diorang layan New Kids On The Block, Culture Club, Duran Duran, A-Ha dan Lionel Ritchie, aku layan Black Sabbath, Guns N Roses, Scorpions, Deep Purple, Search, Lefthanded dan SYJ. Memang kontra abis! Kalau aku pasang kaset band-band tu, diorang mula la pening kepala. Asyik kene marah je, last-last terpaksa dengar pakai earphone!

Kira diorang tu tak cool la sebab tak dengar rock... heheh!

Rock takkan mati! Muzik ni akan terus subur walaupun band rock kat Malaysia sekarang dah semakin hampeh. Aku dah kahwin, dah ada anak, tapi rasanya jiwa aku tetap maintain rock. Hmmm… dapat bini pun rock jugak! Lagi rock daripada aku tau!!

Tapi… rock, rock jugak. Yang SATU tu jangan kita tinggalkan…

Ok la, ni band-band favourite aku… Diorang ni banyak beri inspiration pada aku ( muzik je, bukan lirik)

P/S Kalau local band aku layan gila babi Search! Tapi takde plak gambar diorang nak tampal kat sini…



CREAM

Line-up - Eric Clapton (gitar, vokal), Jack Bruce (bass, vokal) & Ginger Baker (dram). Formed 1966 dan disbanded 1969. Dikatakan band heavy metal pertama! Eric Clapton masa tu pun mamat-mamat kat UK dah panggil dia 'God' pasal terer gila babi main gitar.

Lagu best : Sunshine of Your Love, I Feel Free, N.S.U, Badge & White Room.


BLACK SABBATH

Line up - Ozzy Osbourne (vokal), Tony Iommi (gitar), Geezer Butler (bass) & Bill Ward (dram).

Formed 1969, antara influence diorang ialah Cream. Walaupun dikatakan band evil, tapi diorang la The Godfather of Heavy Metal. Kira semua jenis band rock kat dunia kalau tak dengar Black Sabbath, kira tak rock la! Heheh... Ini original line-up, lepas Ozzy blah, Ronnie James Dio masuk. Tapi line-up ori tetap jadi favourite aku.

Lagu best : Paranoid, Sabbath Bloody Sabbath, Black Sabbath, NIB, Iron Man & Sweet Leaf


U2

Line up - Bono (vokal), The Edge (gitar), Adam Clayton (bass) & Larry Mullen jr (dram).

Formed 1976. Band dengan pengaruh post-punk ni aku respek sebab tak pernah berpecah sejak ditubuhkan masa diorang budak sekolah lagi. Sekarang antara band paling berpengaruh dalam dunia.

Lagu best : Pride (In The Name of Love), With or Without You, One, I Still Haven't Found What I'm Looking For, Angel of Harlem, Mysterious Way, Zooropa, Vertigo... ishh... banyak le lagi!


GUNS N ROSES

Line up - Axl Rose (vokal), Slash (gitar), Izzy Stradlin (gitar), Duff McKagan (bass) & Steven Adler (dram) - line-up first album.

At a time when pop was dominated by dance music and pop-metal, Guns N' Roses brought raw, ugly rock & roll crashing back into the charts. They were not nice boys; nice boys don't play rock & roll. They were ugly, misogynist, and violent; they were also funny, vulnerable, and occasionally sensitive.

Hmm... attitude memang hampeh, tapi when it comes to music and stage performance, gua memang tabik la.

Lagu best : Sweet Child O'Mine, Welcome to the Jungle, Paradise City, Mr Brownstone, You Could Be Mine, November Rain, Locomotive, Don't Cry, Knockin' on Heaven's Door, You're Crazy, Get in the Ring etc.

AUDIOSLAVE

Line up : Chris Cornell (vokal), Tom Morello (gitar), Tim Commerford (bass) & Brad Wilk (dram).

Formed 2001, gabungan ex-Rage Againts The Machine & Soundgarden. Arragement Audioslave still ada sound RATM especially sound gitar Morello yang pelik tu.

Lagu best : Cochise, Like A Stone, I Am The Highway, Bring Em Back Alive, Out of Exile, Your Time Has Come, Man or Animal.


System Of A Down

Line up - Serj Tankian (vokal), Daron Malakian (gitar), Shavo Odadjian (bass) & John Dolmayan (dram)

Formed 1995. Band nu-metal yang paling aku layan. Pelik dan unik dari segi arragement muzik dan performance yang cukup energetic! Vokal Tankian variety, kejap growl, kejap high pitch... Muzik jugak tak statik, kadang rasa macam nak lari 100 meter, kadang pulak rasa release sikit.

Lagu best : Chop Suey!, Prison Song, Needless, Science, Chic N Stu, Highway Song, B.Y.O.B, Radio/Video & Cigaro.

11 comments:

N a d i a said...

"Hmmm… dapat bini pun rock jugak! Lagi rock daripada aku tau!!"..ye ke tuuu?...hhehehhe...;-)

btw, system of a down? huru hara tul!!..tapi ok la. jgn layan masa kena migrain udah..:-)

highheelseliparjepun said...

According to John..."Hi,i have been to your blog before..." hehe..
Yup..been to ur blog through my sifu.Tak tau plak nadia is ur wife until last week.Lucky you to have married a rocker..and lucky nadia dpt suami rock gak.
Gua kalau dpt mmg nak a rocker as a husband.Bukan apa,nanti senang nak layan muzik dlm keta ke,umah ke..takle masing2 pening dgr music yg berbeza citarasa.Mcm gua,slh satu sbb putus cinta sbb gua rock dan dia jiwang.
Bila keluar ngn dia,muka masam psl dgr lagu yg gua pasang:S.O.A.D.Pening katanya..
Gua plak nak muntah dgr dia pasang Westlife dia.Memang la remeh if gaduh psl benda ni..that's y nak kena cari pasangan yg betul2 sehati sejiwa sekepala segila..senang nk faham.Found one but he found another one..Arrrghhhh!!!

Edd Vedder said...

suami heavy metal.. isteri grunge. Mmg ngam.. hehehe.

Yatt said...

Heheh..

Highheelseliparjepang... hihihh.. org panggil lu su kan?

Heheh... tu la jodoh namanya su. Mmg rezeki gua diketemukan dgn bini yg rock! Malah, lagi rock pada gua. Actually gua tak berapa layan black metal & grindcore..tp nadia layan beb!! Darkthrone, Burzum, Napalm Death, In Flames... arghhhhh... tu sume taste dia la...
Alaaaa... tak semesti husband rock je yg best... jodoh kan di tangan tuhan. Mungkin ada yg lebih baik sedang menunggu lu... mungkin rockers gila babas punya kot. Heheh

EddVedder
Heheh... memang ngam pun... tapi kadang2 tak ngam jugak pasal dia asyik nak layan pearl jam dia jekkkkkk... kekekekekeke

cabooottttttttttttttttttttttt!!

Yatt said...

Su!

"Found one but he found another one".

Sape le agaknya tu? Heheh

highheelseliparjepun said...

Ada sorang budak yg gua jmpa kat chatroom..talked lots bout music n shared same interests..met him.Thought i finally found someone coz he is the complete set of my dream man:Educated,Loves music,knowledgeable and most of all:ROCKER.Unfortunately...he fell in love with my fren..hampeh!!!
But hey..Life Goes On..and I Will Survive..haha..

Yatt said...

Alamak...Tragik gak ni! Takpe, bawak bersabor!

Yezzzz... Life must go on... kumbang bukannya sekor, belambak lagi kumbang kat Saghawak tu. Takpun kat Semenanjung ni... lagi cool.

pe pe hal pun, jodoh di tangan tuhan. Don't wurry, ada tu. Dah ditentukan tu. Tunggu je la... heheh

...$weE+ 666... said...

suami rock, bini rock, anak rock tak?? he he... cam aku ni, sumer kengkawan UG tak sabar nak tunggu baby aku lahir... dorang dah tak sabar nak tengok baby metal... ha ha... mana taknya, pregnant 4 bulan aku dok main gig lagi...

tapi skrg bulan puasa, aku byk kan amal ibadat, nak bagi balance balik... he he...

N a d i a said...

zizie,
anak kitorang bukan taraf rock lagi dah, brutal ya amat..pantang dengar muzik, sure headbangin'..hehehe...;-)
takpe le, yg pentingnye bile beso esok, jadi anak yg solehah, yg boleh sentiasa mendoakan mak bapaknya di dunia & akhirat.

...$weE+ 666... said...

baby aku dalam perut pun, masa usia kandungan baru 6 weeks, dia dah headbangin' dah dlm perut aku... he he... sbb tu kawan aku ckp refer sbg the headbanging kacang! he he...

*refer blog aku title "...wad 9, tingkat 9, bilik 903, tung shin hospital..."

zairi said...

rock will never die.muka axl roses tu skang tetap maintain macam dulu2. tapi dah berjanggut macam gampang.bila la diorang nak bergabung balik ek?