Thursday, October 20, 2005

KENA BOM LAGI!

1 Oktober 2005 – Bali kena bom lagi. Sorry, cerita ni mungkin dah basi dan takde news value lagi. Tapi aku cuma nak share dengan korang pengalaman adik angkat aku si Malia yang kebetulan ada kat Kuta masa tempat tu dibom. Dan, dia cuma berada lebih kurang 100 meter je dari kawasan letupan!

Dia jugak hampir-hampir nak pergi ke Pantai Jimbaran, satu lagi tempat bom diletupkan. Phew! Kalau tidak berkecai la minah ni! Alhamdulillah, she came back in one piece.

Kat bawah ni sedikit sebanyak coretan pengalaman dia kat sana. Gila ah! Kalau tidak lu dah arwah babe!!



Kedai di Kuta, Bali lepas kena bom



Kawasan Pantai Jimbaran - restoran tepi pantai yang kena bom jugak. Malia nyaris-nyaris nak pegi makan kat sini. Phew!


Malia dua hari lepas balik dari Bali. Siap gelak-gelak dengan anak aku, Deena kat rumah dia sebelum kereta aku pulak rosak lepas tu.. heheh



BALI - AKU KANGEN KAMU
Episod Satu

Oleh MIZMALEYA

Aku tak tahu kenapa lambat sangat baru terasa feel nak tulis pengalaman kat Bali hari tu. Tragedi letupan bom di Bali 1 Oktober lalu memang takkan aku lupakan sepanjang hayat aku. Kata orang-orang yang tahu apa itu nilai berita, dah basi habis. Tak laku pun kalau dalam surat khabar nak letak kat page kedua belakang pun. Tapi bagi diri aku, nilai beritanya tetap tinggi melangit pasal aku hanya berada lebih kurang 100 meter dari kawasan yang dibom!

Aku bulan September lepas buat kali kedua singgah lagi dekat pulau eksotik kegemaran aku, BALI. Semua orang tanya aku apa yang syok sangat Bali tu sampai aku tahun lepas dua kali ke sana.

Aku susah nak jawab sebab aku ni selain suka berangan, suka juga tempat mistikal macam tu. Aku bukan jenis minah yang suka pegi tempat-tempat kelas macam
London ke apa ke. Ceh buang karen la nak ke tempat-tempat yang bangunannya pun sama macam kat KL, shopping dalam butik, alamak boringnya. Baik pergi tempat yg syok kayak Bali, ada laut best, (walaupun aku tak reti berenang) panorama best, orang-orang local dan internasional yang juga sedap mata memandang! Heheh…

So, pada 28 September 2005, aku, dua my very good fren, Nana dan Pah, ditemani dua jejaka yang sambil pejam mata cuma angguk dan kata take care pada kitorang masa nak kuar malam bertigaan, Bad dan Arin berlepas ke sana.

Kitaorang naik Air Asia jek, tak mampu nak beli yang mahal-mahal pun, tapi alhamdulillah selamat tiba dan pulang tanpa satu anggota pun tertinggal kat sana. Yang tinggal pun hati kot kat sana!

Dengan sewa semalam RM8 selepas dibahagi tiga , (aku, Pah dan Nana), kitorang pun tidur di Mekar Jaya, Poppys Lane 2, tempat bagpackers macam kitorang yang juga hotel lama dulu aku menginap. So, tiga hari sebelum kejadian letupan, satu Kuta kitorang jalan.

Bukan tu jek, sehari sebelum Bali dibom, iaitu pada 30 September, kitorang sempat ke Uluwatu selepas ke Sukawati beli barang. Kat Sukawati lah aku beli anak zirafah dengan harga RM8 yang dekat KL harganya mak oi RM60! Aku nak beli mak dengan bapak dia sekali tapi budak empat ketul tu tak bagi, panggil aku makcik lagi sebab lepas tu aku bukan jek beli zirafah, tapi tempat lilin, lampu, lukisan dan ntah apa-apa lagi yang tak de kaitan dengan badan!

Ah berbalik pada Uluwatu, apa yang aku nak cerita kat sini ialah Uluwatu tu hanya terletak kurang 10 kilometer dari Jimbaran, tempat makan yang dibom dan mengorbankan banyak nyawa manusia kat situ. Kesian. Apa yang aku nak cerita ialah kitorang pun lalu kat Jimbaran tu. Arin siap rakam tempat makan tepi laut secara terbuka tu melalui videocam Bad.

Kalau ikut cadangan supir kitaorang, Agus, yang juga dah jadi our fren tu, dia nak bawa kitorang makan kat Jimbaran tu. Ada kawan dia buka restoran kat situ. Tapi memandangkan nak ke Jimbaran tu makan masa sejam dan kami pun kena bayar lebih kurang RP200,000 (RM80), kami yang kedekut duit ni tak pergilah makan kat situ. Kalau tidak kitorang pun salah sorang mangsa yang dibom kot. Selisih, nasib baik Tuhan masih sayang kitorang kot.

So pada 1 Oktober tu, kitorang pun amik keputusan berada kat Kuta jek, tak payah kuar ke daerah lain sebab nak safe duit. Dan tak sangka, kitorang selain jadi saksi, jadi mangsa juga ledakan bom di Bali. Sejarah berulang kembali!

BERSAMBUNG

No comments: