Wednesday, October 19, 2005

REPORTER - BEST KE?

SYOK ke jadik reporter? Ramai kengkawan, sedara-mara, pakcik, makcik dan adik-adik tanya soalan macam tu kat aku. Pada diorang reporter ni tahu semuanya. Dan, kami sebagai reporter memang kena ambik tahu semua benda pasal selain daripada keperluan seorang reporter, kami nanti takde la malu sangat bila diorang tanya, tak tau nak jawab pulak. Bila dah tak tahu nak jawab, dah tentu akan keluar statement macam ni :

“Aii? Takkan reporter pun tak tau kot?” Hmmm… tu yang tak syok tu.

Selalunya kalau ada VIP atau artis kena tangkap, kantoi dadah, khalwat atau kahwin, ni lah yang orang sangat-sangat nak tau! Kalau ada story macam ni kat paper, maka berduyun-duyun la sms yang aku dapat.

“Sapa kena tangkap tu beb?”

“Eh! Sapa yang kantoi khalwat kat Penang tu?”

“Jadi ke Normala tu kahwin dengan VIP tu?”

“Artis mana yang kantoi pasal dadah tu?”

Hah… tu la soalan-soalan biasanya. Standard la, masyarakat kita memang teruja dengan kes-kes sensasi macam tu walaupun kebanyakannya hanya menganggap ia adalah story tak berilmiah (tapi dalam masa yang sama tetap nak ambik tau).

Pada aku, kepuasan jadi reporter ni ialah bila kita berjaya siapkan tugasan atau assignment yang diberi editor (lagi best kalau assignment tu mencabar!). Lepas tu dah tentulah bila dapat tengok byline sendiri… Heheh… Kena pulak dapat front page atau pun dapat scoop story! ( dalam istilah kewartawanan scoop bermaksud kita sorang je dapat story tu, tapi paper lain semua dah dapat. Gempak tu!)

Banyak benda best jadi reporter ni sebenarnya. Jika diberi pilihan, aku nak pilih masa aku aku jadi wartawan hiburan (entertainment journalist ) dulu. Banyak experience dan banyak benda aku tahu pasal selok-belok dunia penuh sensasi dan sensitif tu.

Syok betul aku bila diberi peluang berjumpa dan buat exclusive interview dengan international act macam Ronnie James Dio ( vocalist Dio & ex-vocalist Black Sabbath), Ian Gillan (vocalist Deep Purple), Paul Gilbert ( Mr Big), John Myung (Dreamtheatre – dgn Zizie aka Sweet 666… heheh), Scorpions, Joe Satriani, Michael Learns To Rock, Dewa, ,Gigi, Sheila On 7, Glenn dan Padi.

Tak kurang dengan artis tempatan. Tak boleh lupa aku betapa humblenya artis-artis besar kita macam Rosyam Nor, Ramli Sarip, Amy Search dan Ella. Tapi tak boleh jugak lupa betapa egonya si M Nasir dan Hattan. Heheh…

Tipu la aku kalau semuanya best pasal artis ni. Pengalaman bertekak dengan Jamal Abdillah pun menarik jugak. Ada ke dia tuduh aku tulis artikel dia still ambik drugs! Padahal yang tulis tu bukan aku, tapi reporter lain dan benda tu disiarkan tiga tahun sebelum tu! ‘Stoned’ ke hapa mamat tu tuduh aku macam tu!

Tak boleh lupa jugak bila kena marah dengan isteri Allahyarham Azahari (bekas anggota Raihan) pasal aku terhilangkan gambar diorang sefamili yang aku pinjam. Adusss… maaf kak, saya tak sengaja.

Dan, kelakar jugak bila vokalis Iklim, Saleem beriya-iya cakap depan aku dah tobat tak ambik dadah. Semangat betul dia cakap yang dia dah insaf dan dah buang semua benda-benda haram tu! Tapi, beberapa bulan lepas tu kantoi dengan polis pasal dia ngisap dadah balik... Heheh... Apa daaa...

Heheh… Itu masa berkampung kat dunia entertainment. Sekarang cari experience buat story lain la pulak. Tapi tak tau la kalau bos-bos kat tempat aku tukarkan aku balik ke meja hiburan? Hmm… belasah je la…

Err… korang rasa best ke jadi reporter ni?

6 comments:

highheelseliparjepun said...

For me,jadi reporter best.That's what i wanted..eh..want to do..unfortunately,tak kesampaian.Wartawan hiburan tu mcm best je kan?especially kalau dpt jumpa rockers..dan bukan wartawan untuk ehem..'Mangga' atau yg segenre dgnnya..hehe..
Tapi nak kena sgt penuh informasi terkini tak kira la apa2 jenis wartawan la kan?Malu la if jadi wartawan tak cukup info.

N a d i a said...

yatt,
gi le visit blog kak sri. dia pun dah baca blog kite. siap bgtau kak intan lagi..heheheh...sure kecoh masa diorang nengok gambo deena. :-)

Anonymous said...

cissss..... nyesey aku ngantor sms nanye pasey kalwat aghi tu

teghase aku....

N a d i a said...

hahaha...lawak la lu, nebiras. tapi bukan mike sorang je suka menyoei bertubi-tubi kat en. yatt kita ni..hehehe...kalo ada cite @ gosip hot, bebudak kat opis ni sure pressure teman sbb deme tau laki teman ni oghang suratkhabo. adoi laaaa....

...$weE+ 666... said...

jadi music journalist mmg best! lebih best kalau dibayar dgn bayaran yg best! he he...

zairi said...

aku x suka jadi wartawan untuk menginterview para artis2 yang belagak poyo tu.diorang hipokrit.best lagi kalo buat untuk majalah muzik.baru la brutal.