Saturday, February 23, 2008

PILIHAN YANG TAK RAYA

Jika ku tanya padamu
Manakah arah rumahmu?
Apakah jawapanmu sama denganku?

Jika ku tanya padamu
Manakah arah kiblatmu?
Apakah jawapanmu sama denganku?

Satu rumpun budaya
Satu akar bahasa
Satu soalan nak ku tanya
Adakah kita punya satu suara?

Jika ku tanya padamu
Apa warna benderamu?
Apakah jawapanmu sama denganku?

Jika ku tanya padamu
Siapakah saudaramu?
Apakah jawapanmu sama denganku?

*Art Fazil*




SEKARANG semua orang demam dan gila dengan pilihan raya. Bagi yang kerja dengan media, pilihan raya buat diorang jadi 'gila'. 'Gila' dengan kerja atau kena buat kerja macam orang gila.

Masa aku tulis ini, esok adalah hari penamaan calon.

Aku bukan nak cerita pasal peluang Barisan Nasional (BN), Pas, Parti Keadilan Rakyat (PKR) atau DAP. Tapi aku nak cerita pasal seorang bekas calon BN yang digugurkan di Kedah baru-baru ini.

Hamba Allah ni frust menonggeng. So, bengang dan frust punya pasal, dia bertindak nekad melompat ke parti lain iaitu Pas. Malam selepas pengumuman calon oleh Menteri Besar itu jugak dia call wartawan.

"Saya nak masuk Pas. So, hangpa boleh tulih ceghita ni," katanya dalam loghat Kedah dengan nada yang agak marah dan kecewa.

So, interview la apa bala semua. Esoknya cerita itu pun siaplah ditulis. Hanya tunggu masa untuk diedit sebelum dihantar saja.

Tiba-tiba dia telefon...

"Err... tak payah tulih la kot ceghita tu. Saya dah masuk BN balik. Saya call Pak Lah, dia kata nak bagi something kat saya," katanya.

Hahaha!!

Ini ke pemimpin yang memperjuangkan hak rakyat? Aku buat kesimpulan dia ini tak ada pendirian dan dia bukanlah pemimpin yang nak mengubah nasib rakyat, tapi hanya untuk kepentingan sendiri. Fuck you!

Tak semestinya engkau digugurkan kau tak boleh teruskan perjuangan. Nampak sangat jadi pemimpin semata-mata nak duit dan kuasa.

Lagipun, betul ke hang call Pak Lah?

2 comments:

N a d i a said...

"The cameras eyes on choice disguised
Was it cast for the mass
who burn and toil?
Or for the vultures
who thirst for blood and oil?.."

mari layan guerilla radio!;-)

zairi said...

arghh..kepala butuh la lu politikusshitt!!