Monday, March 26, 2007

MASTERPIECE

DUA puluh tahun dulu masa baru nak melangkah ke sekolah menengah hampir semua budak-budak sebaya aku ada cita-cita masing-masing. Karier macam doktor, engineer, cikgu, saintis, arkitek, lecturer, pramugara, askar, polis sampai la angkasawan cukup popular. Yang tiap-tiap tahun kantoi Maths Moden pun ada hati nak jadi doktor!

Dalam kelas tu rasanya aku sorang je nak jadi lain. Aku nak jadi PELUKIS atau KARTUNIS. Tapi sebenarnya lebih kepada kartunis sebab aku cukup taksub dengan kartunis local macam Datuk Lat, Ujang, Jaafar Taib, Li, Scorpyan, Gayour, Lee Inas, Kerengge dan banyak lagi termasuk menjadi pembeli setia Gila-Gila dan Gelihati (RIP).

Sebenarnya cita-cita aku tu hampir tercapai sebab masa Form 1 hingga Form 5 aku memang aktif dan kartun aku selalu keluar kat kedua-dua majalah tu. Hmm... payment dari Gila-Gila aku beli kasut Converse Chuck Taylor yang masa tu cukup gempak kat sini. Masa Form 5 aku nekad pegi KL sorang-sorang dan terus ke ofis Gila-Gila kat Bangsar. Aku jumpa arwah Rejabhad dan tunjukkan folio aku (banyak gila strip kartun yang aku bawak!). Rejabhad memang encouraged aku suruh melukis lagi, tapi jangan lupa habiskan sekolah.

Lepas STPM, dalam taun 1994 aku selamba plak gi ofis majalah Ujang kat Jalan Ipoh. Sekali lagi aku datang dengan beberapa siri kartun dan tunjuk kat Gayour. Gayour bantai gelak kat kartun aku! Ehek! Ehek! Lepas tu aku nampak Ujang kat dalam bilik dia. Aku tegur dia dan dia jawab :

"Sori dik, saya sibuk ni. Errr, adik boleh tunjukkan kartun tu kat Gayour ye," kata kartunis tersohor yang cukup glamour dan kaya waktu itu.

Masa tu baru le aku tau susah rupanya nak jadi kartunis. Aku ingat aku punya talent dah cukup, tapi sebenarnya banyak lagi yang aku kena belajar. Bila masuk ITM pada 1995, aku dah mula slow down. Sibuk belajar (kononnya) dan dating membuatkan aku dah jarang melukis.

Rezeki aku bukan dalam dunia kartun gamaknya, tapi aku puas jugak pasal karier aku sekarang still dalam dunia publishing. Jadi journalist pun kreatif jugak, kan?

So, ni antara kengkononnya masterpiece aku dulu la... hehehe. Biasa je lukisan aku, tak le cantik sangat sebab talent aku takat tu je. Heheh.



Kalau dah jiwa rock, karakter kartun pun nak rock jugak! Ni kengkonon influence Gayour & Nen la ni. Heheh



Ni aku lukis dari poskad. Gambar old town kat Penang rasanya.



Hah! Ni artwork aku ngan Nadia. Kami lukis masa dating sambil piknik kat Bukit Cerakah, Shah Alam dulu-dulu. Apa yang terpikir masa tu, terus je lukis!




Ipoh Old Town - Special Gift daripada aku untuk Nadia untuk birthday dia yang ke awal-awal 20-an dulu. Masa muda la!




Aku suka lukis dengan teknikal pen, drawing pen, marker dan pensel. Aku sebenarnya tak reti nak mewarna.




Kat bawah ni pulak antara favourite aku.

15 comments:

zan said...

Wo!..Yat
Ko memang ada bakat melukis. Lawa2 lukisan ko ni. Tapi takde satu pun yang ada unsur2 komik. Maybe tak di polish kot. Kalau dah macam ni nyer lukisan, sesak2 ko leh la bukak gerai kat Pekan Rabu ye Yatt, jual lukisan..hehe.

Er..ko sebut pasal Ujang, dia dah join balik Creative Enterprise kan? Aku baca dalam web, Jibam the Movie nak kuar..Apa lagi, kasi cover la..hehe

N a d i a said...

zan,
yatt ada la buat komik underground 'under one flag'. komik tu member kg kitorang yg jadik mastermindnye. aku slalu kontek member tu bile nak order komik tu & dari situ le aku kenal yatt terchenta. lelama diorang berdua tu ajak aku join & tulih skrip komik tu plak. heheh...

yatt,
hehehe..teringat time kite melukih-lukih sambil berdating dulu-dulu..ingat pasni nak start balik doing art lah. lama tak lukih potret. nak wat painting, hmmmmm...dah lama tak pegang brush oiii...

Yatt said...

Zan
Akutakpandai sgt lukis komik, kartun ok la. Kalau nakbuat semi-komik tu okla lagi. Lagi satu aku tak pandai main color. Ton aku hancur!! Pegang brush pun menggigil-gigil! Ekekeke!

Nana
Ok la. Awk lepeh ni pun lepak umah je kan. Nanti kita frame la artwork tu. Kt sini rasanya kedai frame murah2. Heheh. Kat mana yg kita lepak sambil lukih2 tu. Yg yatt igt kt Bukit Cerakah & The Mall kan? Hihihih... pelik punya couple.

N a d i a said...

yatt,
weirdos la beshhhh!..;-)
btw, artist idola (jugak colorist tersohor dlm idup nana) is my mama. :-)..

gayour said...

gua langsung tak ingat lu penah jumpe gua, tunjuk kartun2 lu kat gua. yang gua ingat... gua REJECT kartun2 lu! HAR FRAGIN HAR! apapun kalo tak bleh jadi kartunis tak bemakna lu kena berenti melukis. ada banyak bende lain yang lu bleh lukis dalam hidup ini. all the best to ya!

Anonymous said...

Tu ler, Gayour... Lu slalu sgt suka gelak kat kartun org - kemudian reject!

Gua dulu mmg ada dlm kepala nak masukkan kartun Under One Flag tu kat Rottworld...tapi apa kan daya umur x panjang...

N a d i a said...

betui kata incik gayour tu, yatt. ingat, kite punye projek art yg byk sgt terbengkalai kan? haa

incik pyan,
kitorang mmg plan nak re-produce balik komik tu. tapi tu la..mcm dah tak relevan je. haha. ;-)

Yatt said...

Alamak! Dua otai kartunis malaysia sudag gegar blog gua!!

Gayour
Brader, lu mmg la x igt sbb masa tu gua bebudak yg bersemangat tinggi nak jd kartunis! Har! Har! Har! Gua igt kartun gua tu dah gempak abis. Rupanya lu reject! Cis! Cis! Takpe, gua terima sbb sebenarnya byk yg gua perlu belajo lagi. Heheh. Anywat, mmg dah lama gua x berkarya secara aktif bro. Igt nak anto jugak kt G3, tp kang kena reject lagi plak! Wakakakaka!!

Pyan
Idea menarik gak tu. Tp ye la, apa kan daya. Hehehehe...

Nana
Projek tu sambung kt aloq staq la kot. Awk pun byk free time lepeh ni..

N a d i a said...

beb, lu patut letak gambo lu ngan dua otai-otai tu di zaman kegemilangan rambut-rambut mereka! baghu gempakkkk!!..hehehehe...

Anonymous said...

waa..cunnyaaa abg yatt lukih.saya ni selalu mai sini coz dok melompat dr blog kak nadia.
besh baca blog korang laki bini.:P
cam lek-lek kewl jek...
anyway, lani dok aloq staq tang mana?

Anonymous said...

lupa boh nama la pulak..
nama saya hana :D

Yatt said...

Hana, tima kasih byk la pasai suka ngan blog saya & oghang ghumah. Selalu2 la singgah sini na?

Kami tak dok Aloq Staq, tp kami dok kat bdr darulaman kt jitra nun. Ok la, joh sikit ja. Tp kat situ syok, aman dan tenteram.

N a d i a said...

amboihhhh encik ahmad, dah tuko slang nampok?...kalo dah elephant stone tu, elephant stone juge le oiii...hehehhe...

waaaa...ghopenye ada gak peminat yg suke baca ceghite hidup kite yg hura-hara rock, ye yatt?...hehe..cayalah! long live hana!! ;-)

Anonymous said...

yoooo kawan-kawan.mari kita sokong brader ujang beramai-ramai di --------> Jibam.cesb.net.my

Anonymous said...

salam saudara yatt,
dgn x sengajanya saya terjumpa blog anda, saya sgt terkejut, bila dpt tau anda pelukis UOF...dan nadia tu isteri anda...he3...
saya amat syok dgn komik tersebut.
ape perkembangan terbaru anda?

cyborg pekaba ye? samapai skang aku x tau nama penuh die. die masih aktif panjat gunung ker?tolong sampaikan salam kat die k.
kalau die igt lg la...

salam dari saya,
ewan
chaah,segamat,johor.