Friday, May 19, 2006

IPOH MALI TATAK SOMBONG!!

SAPE pernah pegi Ipoh? Nak kira happening, memang la tak sehappening KL, Penang atau JB, tapi Ipoh tetap tersendiri dan unik. Dan, seantero Malaya memang dah kenal Ipoh! Lagi satu, traffic jam kat tak le seteruk kat tempat lain.
Sebagai bekas mining town paling hebat dalam dunia, Ipoh memang sinonim dengan kaum Cina. Pegi la mana-mana kat Ipoh ni, orang Cina sesaja! Dan, ramai yang kata amoi paling cun kat Malaysia ni amoi Ipoh le. Errr... tah la betui ke tidak.
Bagi sesapa yang pernah aktif dalam SCENE UNDERGROUND sekitar awal 90-an dulu, tentu tau Ipoh adalah pengeluar band-band death metal paling gempak di Malaysia. Scene 'Ipoh Metal Millitant' memang cukup dikenali. Ingat gig-gig metal kat Dewan Bulan Sabit Merah sebelah Stadium Perak tu? Perghh... mantap!!
Ipoh jugak jadik saksi bila aku dinikahkan. Dan, paling best sebab aku lahir kat Ipoh! Hahahaha!!
Town Hall... Selalu orang sewa untuk kenduri kahwin. Rasa macam pegi party zaman kolonial je.

Hotel Setesen di Ipoh Railway Station yang cukup klasik.


Stesen Ketapi Ipoh... Ada yang cakap ia adalah 'Taj Mahal Malaysia'. Heheh.


Ipoh New Town yang dah jadi macam Ipoh Old Town.


Bangunan era kolonial camni memang belambak kat Ipoh.


Ni antara yang dah tak digunakan. Tak lama lagi gerenti diorang runtuhkan.


Ipoh Old Town... 11.30 pm.


Salah satu lorong belakang kat Ipoh Old Town... gambor blur pasal kamera takde tripod.


Kedai-kedai kat sini banyak yang dah tutup. Tinggal la bangunan tu camni je...


Awek dan bangunan usang... err, takde kena-mengena pun sebenarnya.

18 comments:

Mohd Asnol Lob said...

aaa...nak balik kampong...
nak balik kampong...
nak balik kampong...
nak balik kampong...

ni singgah Sabar Menanti yg kat sebelah stadium pekena nasik ayam best jugak kot ni...

N a d i a said...

tapi restoren sabo menanti tu mmg kena byk2 bersabo...uhuk..uhukkkk...

anyway, next week, keme balik kampung lagi..yeehhaaa!!..kali ni teman nak make sure yatt berjaye gak tangkap gambo bendera beso kat padang ipoh nun...hopefully tak mendung lagi.

Yatt said...

Balik Grik, jgn tak balik! Bandaraya Ipoh sedang melambai-lambai kepulangan anda.

Huh! Sabar Menanti tu memang le sedap, tapi mmg kena sabo le kalau lepeh order makan. Punye le lambattt!!

Mohd Asnol Lob said...

tu la masalah problemnya...bukan tak nak balik ke grik, tp ayahanda bonda rajin bebeno dtg sini sekarang. mentang2 la dah pencen, asal hujung minggu je mari, asal cuti panjang sikit je mari. abih...bila la masanya aku nak pulang ke desa.

haa..tu la dia ceritanya. sabar menanti tu memang ke sabo banyak2. tp banyak2 kedai mkn kat ipoh tu, yg aku cukup selesa satu je, restoran Maxwell kat dgn jln nak ke manjoi tu. dr dulu sampei la ni, asal ke ipoh kalo nak mkn nasik, musti ke situnye la. pueh ati teman woo..

N a d i a said...

greect,
roti canei restoren maxwell tu mmg mantap sejak azali lagi.

Yatt said...

eh! Grit, mike nak balik Grik ke Kipoh?

Mohd Asnol Lob said...

grik le. tp nak ke grik mesti lalu ipoh kan, jd sesambil tu nyinggah le.
hehe...

N a d i a said...

ipoh mmg best!!...ipoh mali...ipoh mali...ipoh mali talak sombonggg...hehehehehe...

...$weE+ 666... said...

seingat aku, pernah pegi ipoh skali je masa gig metal militant kot. aku ada tulis review kat rottw. aku pegi ngan sam & aru. masa tu ada rush. ramai kena tangkap. nasib aru menyamar jadi fotografer rottw, kalau tak ngan dia skali kena tangkap. hehe...

tapi, serius mmg ipoh mali tatak sombong! aku rasa sgt welcome sepanjang berada di ipoh. :)

Yatt said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Yatt said...

Aku rasa gig metal paling best kat Ipoh ialah masa Krismas 1994. Tak salah aku nama gig nye Nocturn Feast, ada band Sil Khannaz, Langsuyr, Nemesis & Narsamum.

Mantappp!!

Pastu gig kat dlm kws church (?) kat blkg Ipoh Parade. Ada band carburator Dung, Disaster Funhouse, Nothing, Athotorgh, Cattarh... mantap gak!

Tp skrg scene metal kat ipoh dah takde kot?

N a d i a said...

ada satu gig kat ipoh tu penah diserbu dek mat2 metal KL penuh satu bas srijaya!! gelappppp je bas tu..gempak tul scene metal ipoh! tumpang bangga.

sometimes i like to think of ipoh metal scene as equivalent to scandinavia's black metal circle...heheheh...

malangnye, pot bebudak metal/ug kat ipoh yg betui2 ug nun kat tgkt bwh yik foong complex aka glory dah lama r.i.p. sad but true. uhukkk..uhukkk...

Anonymous said...

Yat! mase balek KIpoh aghi tu aku sempat snep gambor kedey jait Cikago Tailer yang Zam SYJ sebut tu. ade lagi engkuhnye kedey ni. betoi² kat Gerbang Malam, belakang TKK. nok tampey gambor tu kat sini aku takde lesen pulok....wahahahaha!

sebagai saloh soghang warge Peghak, aku bangge le juge ngan Ipoh ni walopun aku bukan oghang sini. tapi era rock kapak dulu, kat Ipoh ni le menyimpan 1000 kenangan buat aku

Yatt said...

Jam! Kamu emel le kat aku gambor kedey jait Cikago tu. Buleh aku tampey kat pot 'rok hen row' tu.

Ajenye betui pon. Ipoh mase tu pot bebudok rok sesaje. Tamboh kat area yik poong ngan jubli pak tu... heheh... lagi satu, bazar bulat le, setudio jemming pok syed.

N a d i a said...

ohh..bazar bulat...masih teringat bau hancing kat area tpt main video games tu...yuck! ini le satu2nye landmark ipoh paling nostalgik yg kita tak sempat nak tangkap masa projek kite tu kan, yatt? sayang betui le.

Anonymous said...

Yat! aku ade buboh gambor tu kat pot resmi kite kat yopporeber nun. gi le selak² muke belakang tu

tu le kome, ngape tak ambik gambor baza bulat tu dulu?? sikit punye hepening ape tempat ni

N a d i a said...

nak tangkap hape nama, wahai pak syed konsot oi!!...udah jadik parking lot aje. huwaaaaa!!

Anonymous said...

nasi ayam sebelah parking tu ok jugak... :-)