Tuesday, January 17, 2006

PISTOL DAN BUNGA ROS

ERRR… Laaa… Lamanya tak update blog. Heheh… Sibuk kot…ataupun malas! Heheh… Eh? Dah masuk 2006 ye? Hehe… tertinggal keretapi la aku ni. Dah masuk tahun 2006 ni aku sama je. Mungkin jadi lebih baik kot? Insya Allah.

Jiwa aku? Masih maintain Rawk N Roll!! Heheh… Hari tu kecoh balik pasal Black Metal ye? Abih semua bebudak underground dan music lovers kutuk kaw-kaw paper Harian Metro (Heheh… apa la Harian Metro ni. Kecoh je! Heheh.. ehem!). Siap buat piket depan opis lagi! Ekekekeke!! Ah! Pegi mampus la! Bebudak bangang je yang buat ritual tak senonoh tu semua. Rasanya aku dah dengar muzik Black Metal tu sejak awal 90-an lagi. Errr… takde pun terniat nak bakar Quran, minum darah kambing (kambing pun aku tak makan!), pijak Quran dan tah hapa-hapalah lagi. Ah! Lantak le!

Sebut pasal rock, antara band favourite aku dah tentu le Guns N Roses. Tapi sayang, dah RIP. Ada gak dengar-dengar pasal GNR generasi baru bersama Axl Rose, tapi itu lama dulu. Aku pun dah tak tau apa cerita terbaru diorang. Ada sapa-sapa yang tau? Aku tengok official website diorang pun last update tahun 2002. Apa jadi album ‘Chinese Democracy’ tu yek?

GNR mula melekat kat jiwa aku dalam tahun 1988, form 2 masa tu. Biasa la, time tu kan memang tengah rock gila kat sini! Aku tau pasal GNR ni kat magazines, tapi masa tu aku tak pernah dengar lagi lagu diorang. Aku suka diorang pasal nama band tu - GUNS N ROSES. Bagi aku, nama tu cukup unik bagi sebuah band glam rock macam diorang.

Selain tu Slash la. Mamat ni memang unik, karakter, imej dan karisma pada dia different denganrockers-rockers lain era tu termasuk la sound daripada Gibson Les Paul dia tu. Selain tu sapa-sapa yang minat GNR mesti perasan si Slash kalau bergambar mesti ada rokok Marlboro terselit kat mulut. Heheh… Punya la minat kat kawan tu sampai aku pun hisap rokok Marlboro gak… heheh… sampai la sekarang!

Walaupun GNR memang dikenali sebagai band yang tak senonoh, perangai cam setan, huru hardan hampeh, tapi aku tetap kagum dengan diorang. Aku kagum dengan talent, imej dan muzik yang diorang keluarkan. Tu aje, attitude diorang tu tolak tepi la, kan.

Masa tu aku teringin nak beli kaset diorang, tapi ye lah… heheh… budak sekolah mana ada duit. Lagipun aku bukannya anak orang kaya bangsa every week dapat elaun beratus-ratus.

Tapi nak jadi cerita, satu hari sepupu aku yang duduk tak berapa jauh dari rumah aku bawak satu brader datang rumah, kawan dia katanya. Dia kata brader tu datang sebab nak tumpang pasang kaset kat radio rumah aku (pasal rumah sepupu aku tu takde radio).

Punya la banyak kaset rock yang brader tu bawak. Hah… salah satunya GNR la… Debut album yang memang aku nak beli tu - Appetite For Destruction.

“Alamak! Kaset Guns N Roses la! Saya minat dengan band ni bang. Nak pinjam dengar buleh?” kata aku dengan teruja.

“Eh! Adik minat rock ye? Waaa… sama la kita. Ni Cinderella, Motley Crue, Iron Maiden, Dokken, Whitesnake, Black Sabbath ni tak nak dengar? Oooo… suka Guns N Roses ye?” kata brader tu dengan cool. Aku pun dah lupa apa nama dia (Entah kat mana la dia sekarang).

“Errr… Semua tu memang dengar, tau la jugak. Saya memang dah lama nak tau banyak pasal GNR ni, tapi lagu diorang pun tak pernah dengar,” kata aku yang kononnya rockers la masa tu.

“Heheh… Ambik la kaset GNR ni. Abang kasik. Hmmm… diorang memang best! Lagu gempak, tapi bising sikit aaa. Kang marah pulak mak adik. Heheh…” ujar brader tu.

Heheh… So, hari tu secara rasminya kaset GNR - Appetite For Destructions tu jadi milik aku. Sampai lunyai kaset tu aku dengar dan serta-merta aku terus jadi ‘kipas susah mati’ GNR. Then, album studio diorang seterusnya macam Use Your Illusions I, Use Your Illusion II, Lies Live Like A Suicide dan Spaghetti Incident memang aku tak lepaskan. Tapi habis sekolah, boleh dikatakan semuanya hilang. Then, dah keje aku kumpul balik CD diorang. Heheh…



Original GNR
L to R... Duff 'Rose' McKagan (bass), Slash (guitar), W Axl Rose (vocal), Steven Adler (drum), Izzy Stradlin (guitar)



Gambar dalam inlay Appetite For Destruction



GNR 1990
L to R ... W Axl Rose (vocal), McKagan, Dizzy Reed (keyboards), Matt Sorum (drums), Slash & Izzy.

*photo borrowed from www.critical-solution.com

“At a time when pop was dominated by dance music and pop-metal, Guns N' Roses brought raw, ugly rock & roll crashing back into the charts. They were not nice boys; nice boys don't play rock & roll. They were ugly, misogynist, and violent; they were also funny, vulnerable, and occasionally sensitive, as their breakthrough hit, "Sweet Child O' Mine," showed.”

LINE-UP
Axl Rose vocals 1985-
Slash guitar 1985-1999
Duff McKagan bass 1985-1999
Izzy Stradlin guitar 1985-1991
Steven Adler drums 1985-1990
Matt Sorum drums 1990-1999
Dizzy Reed keyboards 1990-1999
Gilby Clarke guitar 1991-1999


NI SIKIT BENDA MENARIK PASAL DIORANG

1. Nama betul Axl Rose ialah William Bailey. Nama AXL ROSE tu pulak kalau ditonggang terbalikkan jadi ORAL SEX. Mamat ni pernah kahwin dengan Erin Everly, ,tapi bertahan tiga minggu jek.

2. Nama betul Slash ialah Saul Hudson dan asal dari UK. Sebelum main gitar, dia lebih minat main basikal BMX dan pernah masuk pro punya competition.

3. First gig GNR kat Seattle. On the way nak pegi sana, kereta ke van ke hapa tah, rosak. So, diorang hitchhiked dari LA dan main lima show kat Seattle.

4. Masa start buat band diorang lepak sekali kat apartment di LA. Tempat tu diorang panggil HELL HOUSE pasal hari-hari penuh dengan mabuk, dadah dan awek yang sedia melakukan apa saja!

3 comments:

N a d i a said...

gosh..the red spandex! hahaa..tapi kan, nanasuka nengok izzy..;-) nape le dia kejap je ngan band ni?

p/s: apsal awak bodek satu kaset je kat brader tu? bodek la byk2..mende la..

N a d i a said...

btw, sapa la wat piket kat depan nst mlm2 tu ye? buat siang2 la, got no balls haaaa? haiyaaa...

zairi said...

wow..!!aku pun suka ngan band ni.aku penah lukis poster saiz A3 band ni yang slash tengah baring tu.pas tu dah kena kebas.aku buat black n white tuuu!!! cilakak!!