Monday, December 05, 2005

SENTUHAN MAN KIDAL

"Kalau sehari gua tak pegang gitar, tak taulah".


Fender Strat 1978, kaler cream. Gitar favourite yang kerap diusung tatkala buat show atau recording.

“Main kidal ni kadang-kadang lebih kepada gimik. Ia jugak banyak bantu gua untuk buat kelainan dalam setiap persembahan gua".



PEH! Rockers mana yang tak teruja kalau dapat berborak, bertentang mata dan melepak kat rumah Man Kidal sambil makan bihun goreng! Hujan kat luar pulak mencurah-curah sambil sesekali menghirup air sarsi dan pekena Marlboro Lights sebatang!

Dan, aku sempat le merasanya atas satu tugasan. Heheh… One of the best guitarist tu!

Siapa yang the best tu tak penting. Pada gua, mana-mana gitaris yang boleh kasik keluar sound paling sedap sampai melekat dalam jiwa, dialah yang the best!” kata mantan gitaris Search dan Lefthanded tu.

“Gitar adalah jiwa gua. Dan… errr… mungkin jugak nyawa gua! Walaupun gua dah main gitar dan performed depan crowd sejak 25 tahun lalu, tapi sampai hari ni gua still practice at least lima jam sehari. Kalau gua free, gua akan layan gitar jek,” itulah Man Kidal dengan passionnya pada gitar.

Video ‘California Jam’ daripada Deep Purple yang ditontonnya pada 1978 menjadi pendorong Man Kidal untuk jadi seorang gitaris hebat. So, tak hairan kalau korang lihat kadang-kadang showmanship Man Kidal ni ada ala-ala Ritchie Blackmore sikit kan?

“Tiga gitaris - Blackmore, Hendrix dan Malmsteen adalah inspirasi gua sampai la hari ni,” katanya.

Seperti jugak tiga orang gitaris otai tu, Man Kidal tak terkecuali menggunakan jenama gitar yang sama – FENDER STRATOCASTER… Dia ada empat koleksi Fender Strat iaitu dua model 1978 dan masing-masing satu 1977 dan 1979.

“Sound Fender Strat model 70-an memang original. Dia ada karakter sendiri yang tak ada pada gitar lain. Contoh bodynya direka khas untuk keselesaan maksima. Tali E lebih besar, so takde problem kalau nak main note tinggi. Gua jugak gunakan pick-up yang original dan amp Marshall,” ujarnya sambil menyalakan sebatang Dunhill.

“Heheh… dah banyak sangat artis yang gua rekod. Ada sesetengah tu gua kat dalam studio gua tak tau pun itu lagu apa dan untuk penyanyi mana. Sedar-sedar gua dengar radio, lagu tu adalah lagu Jamal – Kekasih Awal dan Akhir. Heheh… gua create solo lagu tu lima minit je.

“Ada jugak gua mainkan track gitar untuk band rock lain. Tapi gua tak nak kasitau la, heheh. Tu pun gua kengkadang tak tau lagu tu untuk band mana. Tau-tau dah keluar je… heheh,”
katanya.

6 comments:

Bukan Sepet said...

*respek*

N a d i a said...

indahnye kenangan itu...hehehehe...mekasih en. ahmad, sebab bagi gua nyebok ikut lu..;-)

N a d i a said...

terngiang-ngiang solo gitar lagu "debunga wangi"..syahdu..syahdu..

...$weE+ 666... said...

i'm sure it was one of the best experience for u, yatt!

*keep rockin'!*

zairi said...

best la lu..dapat peluang macam ni.gua dapat tengok dalam tv je.

Anonymous said...

yang body putih tu bukan pak kasim yang buat ke bro?