Friday, November 21, 2008

ROTI ITU BUSUK, DURIAN SERTA TEMPOYAK YANG MEMUALKAN



AWEK dengan aksi paling gedik di atas ini adalah anak aku yang umurnya dah pun empat tahun. Cakapnya dah macam bertih goreng diselang-selikan dengan pertanyaan-pertanyaan yang bisa buat aku biol! Hahah!

Err... sebenarnya aku pelik dengan anak aku ni...

Dia cukup anti dengan roti. Roti buku atau orang tua-tua dulu panggil roti paun ( sebab zaman British dulu rasanya beli roti kena timbang ikut pound) dan sekarang dengan brand Gardenia atau High 5, anak aku cukup anti dengan alasan ia busuk (?).

Paling dia tension kalau aku makan roti tu dengan butter. Kononnya tak tahan dengan bau busuk dia akan masuk bilik, kunci duduk sorang-sorang kat dalam sampai la aku habis makan. Kalau tak pun dia akan bernafas ikut mulut...

Lagi satu pizza pun dia tak suka. Bayangkan aku bawak masuk Pizza Hut dia boleh bernafas ikut mulut pasal tak mau tercium bau pizza.

"Busuk!!" katanya.

Hmm... busuk ke bau roti? Aku pun tak tau.

Dia ikut sapa la gamaknya...

Oh ya! Aku kecik-kecik dulu pernah termuntah atas katil pasal tak tahan dengan bau burger yang kakak aku makan. Aku jugak dari kecik tak makan dan tak tahan dengan bau durian. Kalau arwah mak aku hidangkan tempoyak atas meja masa time makan, aku akan bawak pinggan nasi ke depan tv atau aku ambil botol air, letak depan aku supaya ia boleh lindung pandangan aku dari tertengok tempoyak yang aku geli tu. Heheh.

Dulu kecik-kecik pun aku geli nak makan bubur, sambal belacan dan kentang lenyek pasal dia lembik.

Lagi pelik, kan?

13 comments:

N a d i a said...

Teringat dulu cikgu dia bagi makan roti, dia pegi kepam dlm mulut. Sepanjang jln balik umah, dia tak bukak mulut. Dah sampai umah baru dia muntahkan. Nana tanya dia, nape dia tak muntah je kat sekolah? Dia kata, malu. Kesian kat cikgu dah buatkan roti tu.

Heh, mmg pelik dan kdg2 menjengkelkan la itu budak kecik. hehe. Bau roti tak tahan, tapi kalo atuk dia suruh cium ketiak, selambe je la pulakkk..Chait! Anyway, rasenye dia ikut perangai awak la Encik Ahmad. Mengaku sajalahhh..;-)

Lepas ni kite tengok ye, dia makan tempoyak n durian ke tak? Kalo dia makan, hahaha...siap la awak Encik Ahmad! Keme berdua akan mentorture awak!!;-)

ceri masam said...

bernafas ikut mulut! hehehe mesti cute ya amat :)

saya tak suka bubur sbb its lembik! agar2! tapi kalau terpksa dan kebulur ya amat, maybe saya akan makan juga...

cita rasa masing2...
but ur kid is so cute :)

N a d i a said...

eh yatt ku sayang, patutnye awk cite jugak tabiat deena kalo pegi market. hehe..

p/s: one love, deena mcm lil' darth vader la lebih kurang time dia bernafas ikut mulut tu..hehehe

Yatt said...

Nadia,

Apasal hidung dia sensitif sgt dgn bau huh? Lagi satu, burger pun dia tak suka baunya kan? Dia panggil burger tu krabby patty mcm dlm sponge bob tu...

One Luv,
Dulu sy ni tak suka makanan yg fizikalnya lembik mcm tempoyak, mashed potato, sambal belacan, bubur nasik etc pasal geli sbb rasa mcm err... tu lah. Heheh. Teruk kan?

Anak saya cute? Memang la sbb bapak dia pun cute! Wakakakaka!!

Unknown said...

salam bro,
aku baru jumpa blog ni walaupun dah dengar tentangnya agak lama. adios!

Anonymous said...

yatt, confirmed dia ikut prangai kau tu..

mizmaleya said...

haha..deena amat cute.

ya allah deena ikut lu ni giant. tapi comel okay dia.

ehm..gua kan tak minum air mata kucing dan cincau. tak pernah tau apa rasanya.

dan gua rasa normal bila setiap individu ada alasan untuk tidak suka/makan benda-benda yang dia rasa rak boleh terima.

cLina BeLedZa said...

selama 32 tahun aku cukup anti dgn kerang.rupe dia mcm geli je dan rasa dia meloyakan.tapi 2-3 bulan lepas aku jadi hantu kerang pulak!huhu.pelik.eh sodap jugak eh!

ceri masam said...

nadia,
awak keje ngan abg rom ke? atau dah tak dah?

hehehe mcm darth vader ye? mesti tambah cute! haish...

zairi said...

x jiwa kampung langsung!!

Anonymous said...

Gua kalau dalam bab bubor (kecuali moy @ bubor nasik), memang kiblat sama ngan Yatt kot...ada satu lagi, serawa...tak tau la kat tempat lu orang serawa dipanggil apa...tapi serius, serawa ni kalau gua tenguk saja pon, dah rasa mual dan pening...jangan cerita kalau bau atau makan yea...cerita tenguk aja nih...pelik bin ajaib betol!

Aweks sensitif roti lu orang tuh makin besar yea...lagi dua tiga tahon gua dah buleh start ngorat la nampaknya hehe...Rock n Ride !

- Ghani Arafatz.

Tipu Tapi Benar (TTB) said...

Bro, mintak pinjam gambar awak buat diletak dalam blog saya.

;-)

Yatt said...

Kotakata
Tima kasih sbb sudi baca blog aku. Teruskanlah singgah sini. Mana kau dengar pasal blog ni?

Dinie aka hey ini aku
Bapak borek anak rintik. Ye la tu kot. Heheh.

Malia
Deena comey mcm gua ke? Wakakak! Eh! Gua tak tau pun lu x minum cincau & mata kucing. Tak penah cite pun.

Clina
Tak suka kerang la pulak. Apasal pulak kau geli dgn rupa bentuk kerang tu? Heheh...

One Luv aka Hangit
Jawab bg pihak Nadia. Dulu, lama dulu dia & aku mmg keja dgn Rom, tp skrg buat part time je. Sila la beli ROTTW selalu... heheh

Pyanhabib
Bro, apa sengih2? Heheh... btw, bila la gamaknya email saya tu akan dibalas ye...

Arafat
Woi! Lama x dengar cite. Serawa tu apa ye? Rasa mcm penah tgk dan dgr, tp aku dh lupa la. Nak ngorat awek kecik tu? Hmmm... ko kena standby RM50,000. Hahah!!

Zairi
Aku mmg org kampung tp tak makan sesetengah makanan kampung. Bukan berlagak, tp dh mmg x makan sejak kecik. Nak buat camno. Anyway, thanks sbb singgah sini. Datang le lagi...

Tipu Tapi Benar
Silakan. No hal, tp bagi la credit yek. Heheh...